Wellness (Wellbeing) nedir?

Wellness’in tam Türkçe karşılığı zindelik, sağlık ve esenlik. Wellness’in Türkçe açıklaması sizi de tatmin etmediyse;

  • TV’de Dr. Öz’den ve Dr. Canan Karatay’dan
  • Instagram’da wellness anlatan ‘’influencer’’lardan
  • Geçen hafta ziyaretine gittiğiniz aile hekiminizden,
  • Google’da wellness diye arattığınızda çıkan sağlıklı yaşam çayları, ek gıdalar, içinde antioksidan ve 17 farklı çılgın mineral içeren su markalarından farklı tanımlar okuduysanız yalnız değilsiniz.
Wellness tanımı yıllar boyunca evrilmiş, hala da tam olarak tüm otoritelerin birleşebildiği tek bir tanımı olmayan bir kelime.

Wellness (Wellbeing) Tarihçesi

wellbeing-1

Zirilyon yıl öncesinde kökleri ayurveda, geleneksel Çin tıbbı, Yunan tıbbı, homeopati ve kiropraktik uygulamalara dayandırılabilecek wellness teriminin geçmişi aslında o kadar da uzun değil.

1970’li yıllarda sözlüğe giren bu muhteşem terim, o dönemde hemen hiç kullanılmıyor. Şaka değil. Hatta dönemin ünlü televizyon yıldızı Dan Rather, 60 Dakika programında tam olarak wellness ile ilgili şunu söylüyor: ‘’Wellness mi? İşte her gün duymadığımız bir kelime! Ne mi demek? Tabii ki hastalığın zıttı!’’. Programında bu konseptin ülke genelinde yayıldığını söyleyen Rather, bu yeni, ‘’pozitif sağlık’’ anlayışının ilerleyen yıllarda gündemdeki yeni norm olacağını ilan ediyor.

Wellness Sektörü

Rather medyum mudur bilinmez, ancak söyledikleri tek tek gerçek olmuş. Gerçekten de günümüzde wellness, Global Wellness Institute rakamlarına baktığımızda, 3,4 trilyon dolarlık hacmi ile ilaç sektöründen tam 3,4 kat daha büyük (evet!) bir pazar. Bu pazarın içinde sırası ile aşağıdaki segmentler var :

  • Güzellik ve Anti-Aging (1 trilyon dolar)
  • Sağlıklı Yemek, Diyet (574 milyar dolar)
  • Fitness ve Zihin-Beden (446 milyar dolar)
  • Wellness Turizmi (494 milyar dolar)
  • Kişisel ve Önleyici Sağlık (433 milyar dolar)
  • Alternatif Tıp (187 milyar dolar)
  • Wellness Odaklı Emlak Pazarı (100 milyar dolar)
  • SPA Endüstrisi (94 milyar dolar)
  • Termal Sağlık (50 milyar dolar)
  • Kurumsal Wellness (40 milyar dolar)

Wellness Tanımı

Günümüzde wellness, hacmi ve tabii ki beynimize kakılmışlığı ile adeta gittiğimiz her yerde bizi takip eden Mona Lisa gözlerine dönüştü. Wellness tanımını doğru yapmak bu yüzden de çok önemli. Zira wellness, diyet yapmakla, koşmakla, havalı wellness ürünlerini kullanmakla anılır oldu. Bunları kullanmadığımızda da kendimizi korkunç hissetmek de işin olmazsa olmazı ilan edildi. Oysa ki işin fiziksel bir kısmı sadece bir boyutu. Mükemmel bir fiziğe ve beslenme düzenine sahip olup ‘’iyi değilim’’ diyen birileri duydunuz mu? BINGO. Biz de bundan bahsediyoruz. Wellness sadece fiziksel bir ‘’iyi olma’’ hali değil.

wellbeing-2

Dünya Sağlık Örgütü (ki bizce konu ile ilgili bakabileceğimiz en iyi örnek!) diyor ki: ‘’Sağlık, sadece hastalığın ya da güçsüzlüğün olmaması değil, fiziksel, zihinsel ve sosyal bir iyi olma halidir’’ ‘’Wellness ise bireylerin ve grupların optimal sağlıklı olma halidir. Bu denklemde iki odağımız var: kişinin fiziksel, duygusal, sosyal, spiritüel ve finansal olarak tam potansiyelini gerçekleştirmesi ve kişinin ailevi, toplumsal, dini ve diğer rollerde kendine ait olduğunu düşündüğü rolleri yerine getirmesi.’’ Dünya Sağlık Örgütü Biz de katılıyor ve arttırıyoruz!

  • Bizce wellness dediğimizde holistik ve kesinlikle çok başlıklı bir yaklaşımdan bahsediyoruz.
  • Bu başlıkların bizzat o kişi tarafından (yani bir doktor, hastane filan değil bizzat kendisi uğraşacak), farkındalıkla (mindfulness) ve sürekli gelişen bir şekilde tam potansiyele ulaşmak amaçlı ele alınması çerçevesini çiziyoruz.
  • Pozitif bir yaklaşımı benimseneceğini, hastalık değil ‘’well-being’’ yani ‘’iyi-olma’’ odaklı ilerleneceğini öngörüyoruz.)
  • Tüm bu sebeplerle, biz Actifit içerisinde ya da müşterilerimiz ile konuşurken wellness yerine daha uygun olduğunu düşündüğümüz ‘’well-being’’ terimini kullanıyoruz. Ancak kamuoyunda yaygın kullanımı ile wellness diyerek herkes için işleri kolaylaştıracak ve aslen bu makaleyi okumaya başladığınız konuyu sonunda finish çizgisine götüreceğiz.

    Wellness Başlıkları

    Wellness yani iyi olma hali dediğimizde ne anlıyoruz? Aslında birisine ‘’nabersin?’’ diye sorduğumuzda konuyu bu başlıklara döküyoruz. Bu başlıklarda kendini nerede görüyorsun; ne iyi, ne kötü gidiyor? diyoruz. Bu modelin temeli, 1988’de yazılmış bir dizi makaleye dayanıyor. Bu makaleleri mükemmel özetleyen bir yazı için

    Fiziksel: Fiziksel wellness, vücudumuzu yeterince hareket ettirmek (egzersiz), dengeli beslenmek, uyumak, stresi yönetmek, önleyici genel ve diş sağlığı tedavilerini düzenli yaptırmak ve düzenli cinsel sağlık kontrolleri yaptırmayı kapsıyor.
    Devamı için: Fiziksel wellness için kurumsal beslenme programları ve ofis egzersizleri, ofis yogası, ergonomi, ofiste masaj gibi uygulamaları kapsayan ofiste spor uygulamalarımıza göz atın.
    Duygusal: Duygusal sağlık, Dünya Sağlık Örgütü tanımına göre, kendi potansiyeline ulaşmak, günlük stresle başa çıkabilmek, verimli ve yaratıcı şekilde çalışabilmek ve topluma katkıda bulunabilmeyi kapsıyor.
    Devamı için: Stres yönetimi, endüstriyel psikoloji, anksiyete, mindfulness gibi başlıkları içeren kurumsal psikolojik danışmanlık uygulamalarımıza göz atın.
    Sosyal: Sosyal wellness, hayatın getirdiği zorluklarla başa çıkmayı kolaylaştırabilecek; derin, anlamlı ve destekleyici ilişkileri kapsayan bir sosyal ağa sahip olmayı kapsıyor.
    Devamı için: Şirketlerin motivasyon uygulamalarına yeni bir bakış getiren kurumsal eğitim uygulamalarımıza göz atın.
    Spiritüel: Spiritüel wellness, hayatımızı yönlendiren inanç, değer ve etik kuralları anlamak ve anlamlandırmayı kapsıyor.
    Entelektüel: Entelektüel wellness, meraklı bir şekilde yeni şeyler öğrenmek, yaratıcı aktivitelerde bulunmak, sadece keyif almak için okumak, sosyal ve politik konuları takip etmek, entelektüel ihtiyaçlarımızı karşılayacak kulüp(ler)e üye olmak konularını kapsıyor.
    Kariyer: Kariyer wellness’i, yaptığı işten keyif almak, topluma anlamlı bir katkıda bulunabildiğini hissetme, yönetilebilir bir çalışma temposuna sahip olma ve iş çevresinde destekleyici ilişkilere sahip olmayı kapsıyor.
    Finansal: Finansal wellness, günümüzdeki finansal imkanlarımız dahilinde yaşamak ve gelecekte bulunmak isteyeceğimiz finansal sağlık koşullarını planlamayı kapsıyor. Finansal planlama, bir bütçe oluşturup onu takip etmek ve daha farkındalık (mindfulness) sahibi bir tüketici olmayı içeriyor.
    Çevresel: Çevresel wellness bireysel ve küresel olarak çevremizle ilgilenmek; örneğin odamızı, masamızı düzenli tutmak, çöpümüzü yeniden dönüşüm için ayırmak, çevreyi temizleme aktivitelerinde gönüllü olarak çalışmak gibi aksiyonları kapsıyor.

    Wellness Şirketi

    Bütün bunların şirketlerle ilgisi ne?

    Gallup 2015 anketi gösteriyor ki şirketlerde çalışanların sadece %30'u ben ''çok iyiyim'' diyor. Geri kalan %60 ''eh işte, uğraşıyorum'' derken %10'u ise ''durumlar felaket'' diyor. Yine aynı çalışma gösteriyor ki wellbeing'i yerinde, hayatı tıkırında olan %30luk gruptaki çalışanlar %27 daha yüksek performans gösteriyor, şirketlerine %35 daha fazla bağlılar, ekonomik kriz sırasında bile daha verimliler ve iş devamsızlıkları %70 daha az .

    Ancak insanları ‘’iyi’’ yapmak hem ciddi bir zaman, hem büyük bir bütçe, hem de yeni alışkanlıklar oluşturmak için bir bilgi birikimi gerektiriyor. Actifit olarak son yedi senedir tek odağımız kurumsal wellness. Bizimle kurumsal sağlık programları oluşturan şirket sayısı 80’in; toplamda ulaştığımız çalışan sayısı 35 binin üzerinde.

    Kurumsal wellness ile ilgili haftalık newsletter’ımıza üye olun. Dijital kurumsal wellness programlarımızı görüşmek için bir demo randevusu alın. Kurumsal wellness projelerimizi görmek ve bizimle tanışmak için bize yazın.

    Wellbeing Takvimi 2018

    Kurumsal İletişim ya da İnsan Kaynakları'nda çalışıyorsanız, yıl boyunca etrafta uçuşan özel günleri bir türlü tek bir liste halinde toparlayamıyor, Türkiye'de kutlananları tam planladım derken Birleşmiş Milletler'in ilan ettiği özel günleri unutuyorsanız işte beklediğiniz an! Türkiye, Birleşmiş Milletler ve hiçbir yerde yazmayan eğlenceli, ama dünya genelinde kutlanan günleri bir araya getirip sizin için bir takvim oluşturduk. Siz de bir tıkla hemen takvime kavuşun, tüm günleri bir araya toplayın!

    Takvimi yüklemek için hemen tıkla!